Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

logo

Stort intresse för att skapa framtidens film- och tv

Nya och traditionella tekniker för visuellt berättande, framtidsspaningar och branschmingel lockade västsveriges film- och tv-intresserade till Audiovisual Days under två fullspäckade höstdagar.
Erika Olsson och Maria Eng, projektledare för Audiovisual Days, invigde eventet som i år genomfördes för åttonde gången.

Audiovisual Days som tidigare varit känt under namnet Västsvenska Filmdagarna, genomfördes i år för åttonde gången och precis som tidigare år bjöds deltagarna på ett välfyllt program med föreläsningar av experter och inspiratörer, konsultation och nätverkande med fokus på film, tv och ny teknik. 

- Vi är återigen mycket nöjda!  Det kom deltagare till årets event som inte varit där tidigare, och det kom också fler producenter från etablerade bolag i Göteborg, berättar Maria Eng, en av projektledarna för Audiovisual Days. 

- Som mötesplats har Audiovisual Days ett fokus på innovation och nyfikenhet, och är en avslappnad arena där besökarna vågar ställa frågor och ta kontakt med varandra, fortsätter Maria.

Skillnaden från tidigare år, då eventet genomförts under namnet Västsvenska Filmdagarna, är framför allt det ökade fokuset på branschkunskapen.

marting.jpeg

- Vi ser att branschen genomgår en stor förändring, både utifrån publikbeteende och tillgång till nya tekniker. Det finns ett stort behov hos aktörerna i branschen att hänga med, bl.a. måste traditionella filmskapare och producenter ställa om till att utveckla serier, vilket till stor del kräver annan kompetens och kunskap, säger Martin Svensson, Programchef på Lindholmen Science Park och ansvarig för programmet Film&tv som arrangerade eventet.

- Vi har sett att det idag saknas forum och mötesplatser just kring tv- och film i denna form, och ser också på antal anmälda att intresset är mycket stort. 

Framtidens film och tv i fokus

Göteborg Film Festival presenterade ett gediget program med det senaste inom film- och tv. Förutom ett smakprov på hur kommande filmfestival kommer att ser ut, så var huvudpunkten "Nostradamus: Do or Die – a Moment of Truth for European Film", där Johanna Koljonen gav oss insikt i hur framtiden ser ut inom film och tv-branschen de kommande åren. Presentationen byggde på det research-projekt som drivs under projektet Nostradamus. Temat fortsatte med en diskussion om framtidens dramaserier och vilken form de tar, i ett samtal tillsammans flera välkända branschprofiler; Petri Kemppinen, CEO Nordisk Film & TV Fond, Tatjana Samopjan, Creative Development Producer, Martina Österling, Agent Albatros Agency. 

nostradamus.pngJohanna Koljonen presenterar årets Nostradamusrapport under temat "Do or Die -  a Moment of Truth for European Film"
 

Samtal om konsten att nå fram med sitt manus

Under programpunkten “Nålsögat - Hur f*n gör man?” som arrangerades av Manusfabriken, hölls två panelsamtal där manusförfattarens roll inom film- & tv-branschen hölls i fokus.

Under det första samtalet delade fem etablerade manusförfattare med sig av sina erfarenheter – om hur kom de in branschen, hur de går till väga med sina projekt och vilka utmaningar de har mött genom åren.

nalsogat.jpgManusförfattarna Oskar Söderlund, Nicklas Ekström, Karin Arrhenius, Jessika Jankert och Morgan Jensen samtalade om hur de kom igenom nålsögat i manusbranschen.
 

gunnar_staende_0.png-Det finns många manusförfattare, både oetablerade och mer erfarna, som är osäkra på hur man gör för att etablera sig i en redan tuff bransch, säger Gunnar Eriksson, moderator under panelsamtalen.

- Det finns egentligen inget facit eller enkla lösningar, men dessa samtal är ett försök att lyfta fram frågorna i ljuset, och se om vi tillsammans kan hitta några svar. Förhoppningsvis kan vi, genom att diskutera detta, öppna upp möjligheterna för fler manusförfattare att slå igenom.

Samtaletet följdes av ett samtal med representanter från produktionsbolag och tv-kanal, som delade med sig av sina erfarenheter från samarbeten med författare och manusutveckling. Därtill gavs konkreta tips och råd om hur man bör gå till väga med sitt manus i olika stadier.

Stora möjligheter att få stöd att förverkliga sin projektidé 

Att som filmskapare ta steget vidare med sin produktion, innebär inte bara en hållbar idé utan ställer även stora krav på branschkunskap och finanisering. En del av programmet var därför vigt år film- och tv-konsulenterna, som presenterade alla de möjligheter som finns för rådgivning och ekonomiskt stöd i regionen. De deltagare som ville diskutera sin projektidé närmare fick även möjlighet för enskilda samtal med representanterna från Svenska filminstitutet, Göteborgs Stad, Film i Väst, Kultur i Halland- Film, SVT och  Lindholmen Science Parks projektfinansiering.

Vi har ett stort fokus på att dela kunskap om hur man i praktiken kan lyckas realisera film- och tv-serieprojekt. Hur man säljer in sitt manus, hur man finansierar sin pilot, hur man kommer in i branschen, berättar Martin Svensson.

- Ett viktigt uppdrag för Audiovisual days och för Film&tv:s verksamhet är att stärka den gemensamma konkurrenskraften, så att både bolag och enskilda filmskapare har kunskapen och stödet att förverkliga sina idéer och projekt och föra ut dem på marknaden, säger Martin Svensson.

VR - en förändring i framtidens film och tv-produktion.

För de som intresserade sig för den praktiska filmtekniken, var en av Audiovisual Days höjdpunkter VR/XR-gurun Ola Björling, som konkret förklarade hur de olika metoderna för volymetrisk film fungerade och hur tekniken bakom var uppbyggd med dess olika möjligheter och nackdelar. Vi fick också möta två andra fantastiska VR-skapare som presenterade sina projekt. Bl a Robert & Robert med sitt framgångrika imersiva dansverk, och fotografen Martin Edström som bländade oss med en fanatstiks interaktiv 360-upplevelse m världens största grottsystem -  Son Doong - som producerats för National Geographic.

- Vi ville lyfta nyttjande av ny teknik i XR för de som ännu inte tagit steget dit, och visa på möjligheterna med VR som berättandemedie. Att arbeta i VR är inte bara en teknik utan innebär en omställning i hela tänkandet kring filmupplevelsen, fortsätter Martin.

audiovisualdays_vr.pngOla Björling presenterar Facebooks 360° kamera Manifold under sin presentation om volumetrisk film.

 

Ett unikt samarbete inom västsvensk film

Audiovisual Days genomförs som en gemensam satsning av flera av västsveriges ledande film- och tv-aktörer vilket har inneburit stora möjigheter att skapa ett innehåll som engagerar och stärker branschen.

Audiovisual Days arrangeras av Film & tv vid Lindholmen Science Park i samarbete med Göteborg Film FestivalManusfabrikenGothenburg Film StudiosKultur i Halland - FilmKulturakademinFilm CloudBoost HBGLevel UpSvenska FilminstitutetAlma ManusförfattareABF Medialab och finansieras av Göteborg Stad och Västra Götalandsregionen.